Pages

Pokok Kaktus ;)

Salam buat semua pembaca. Apa khabar? Diharap semuany sihat-sihat belaka ya ^^. Hari ini duduk rumah sahaja. Bangun pagi, solat, kemas rumah, berkebun, kemas balik rumah, sapu sana sini, sarapan, memasak, kemas bilik dan berehat baca novel. Ffffuuhh~ Boleh tahan penatnya. Tapi nasib kat rumah sendiri kan. Buat releks,buat cool. Kihkihkih
 
Erk,dalam jadual tu,ada satu yang pelik. Berkebun? Pernah pula aku ni nak turun berkebun kan. Dalam erti kata lain,bukan berkebun. Tapi,bercucuk tanah. Mihmihmih. Ok,hari ini aku tanah semula 2 pokok kaktus sebab kesian kat dia terhimpit dek pasu yang kecik tu, makanya aku ubah dia ke pasu yang lebih besar sikit sebab dia dah beranak pinak. Mihmihmih. Ok,jom kita baca sikit fakta pasal kaktus ni. Cakap banyak pun tak gunakan tanpa pengetahuan? ;) Lets enjoy read this.
 
***
Pokok kaktus merupakan salah satu pokok hiasan rumah yang sangat mudah untuk dijaga, selain mempunyai ciri-ciri khas yang berduri, sangat berguna untuk tujuan psikologi.
Nama saintifik bagi pokok kaktus.
Pengkelasaan pokok kaktus ini ada banyak sebenarnya, ia berasal dari tumbuhan berbunga famili Cactaceae. Dilaporkan ada lebih dari 80 jenis spesis pokok kaktus ini.
Bagaimana pokok kaktus ini boleh hidup tanpa air?
Pokok kaktus boleh menyimpan banyak air pada daun, pangkal dan akar bagi membolehkan ia hidup di kawasan kering dan padang pasir. Walaupun padang pasir memperoleh hujan yang sedikit tetapi pokok kaktus akan menyerap air sebanyak mungkin supaya ia boleh hidup semasa musim kering.
Manakala duri yang terdapat pada pokok berkenaan turut memainkan peranan penting dalam kitaran hidupnya. Duri yang tajam menghalang dan mempertahankan diri dari haiwan pemakan tumbuhan atau herbivor. Duri itu juga menghalang tiupan angin yang kuat terhadap pokok itu sekali gus mengurangkan penyejatan air dalam pokok itu.
Selain itu duri pada pokok kaktus turut berperanan membenarkan lembapan pada waktu malam berkumpul pada hujungnya dan kemudian air ini akan jatuh bagi membolehkan akar pokok itu menyerap air berkenaan. Pada waktu inilah pokok ini bertindak menyimpan CO2 dari lingkungan dan menyimpannya di vakuola dann digunakan ketika fotosintesis berlangsung.
Kegunaan dan khasiat.
Tumbuhan ini, kaya dengan logam dan berpotensi meningkatkan daya ketahanan badan semulajadi. Penghidap kencing manis, boleh mengimbangkan badan dengan mengurangkan kandungan glukos dan insulin.
Spesies Opuntia digunakan manusia untuk:
  • Batang mudanya, dikupas dan digoreng, dikukus atau dijadikan acar.
  • Bagi spesis Opuntia juga digunakan untuk dikomersialkan, dalam kosmetik dan ubat-ubatan.
  • Bahagian akar dari spesies kaktus yang lain diolah dalam cairan gula untuk dijadikan permen.
Panduan penanaman Kaktus.
 
Pasu
  •  Elakkan membeli pasu yang terlalu besar. Ini bagi mengelakkan penyerapan air yang terlalu banyak ketika di siram hingga menyebabkan tumbesaran kaktus terganggu.
  • kaktus merimbun boleh di tanam dalam pasu bulat rendah dihiasi dengan batu-batuan kecil
Tanah
  •  Gunakan tanah khas untuk tanaman kaktus atau kombinasi tanah pasu,campuran pasir dan kelikir halus.
Pemasuan semula
  •  Elak akar kaktus tercedera ketika dikeluarkan daripada pasu lama
  • Tidak perlu disiram terlalu banyak air dan terkena terus cahaya matahari sekurang-kurangnya seminggu ketika proses penyesuaian pasu baru.
  • Selepas pemasuan semula, elakkan mengalih kaktus sekerap mungkin bagi mengelakkan berlakunya pergerakan akar yang membantutkan tumbesarannya.
Penyiraman
  • Kaktus tidak perlu kerap disiram
  • Kekerapan siraman boleh menyebabkan ia mereput dan mati
  • Kaktus berduri tajam dan panjang jenis tahan lasak
Baja
  • Yang terbaik tiga bulan sekali
  •  Guna baja jenis ‘low nitrogen fertilizer.’
***
 
Haa,amacam? Senang kan? Kata akhbar kosmo. Kaktus ni sesuai untuk ORANG SIBUK dan PEMALAS. Erkkk,kenapa? Kenapa cakap pemalas? -_______-' Sedih adik tau. Mihmih. Biaq pi lah dia nak kata apa pun,yang penting,kita rajin-rajinlah mengulit pokok kita ya. Selamat berkebun. Mihmihmih. Lepas tu berangan,bila ada rumah sendiri, I mean dengan future,nanti nak ada satu sudut untuk bunga-bunga. ^^ Boleh letak meja minum petang kat luar lepas tu gurau senda dengan anak-anak and husband. Ommoommo,daebak! Hebakkk gila anganmu Nad. Macam nak bagi pelempang bila dah sampai bab anak-anak tu. Over dah angan-angan tu. Mihmihmih. Apa salahnya kan?
 
Love. Kihkihkih. Cendawan tu saja-saja je letak. Buat teman

Oh ya, tadi pun semai benih pokok selasih. Bukan apa, nanti nak masuk lauk betik tu senang. Dah ada daun selasih. Pergh! Sedapnya. Haa,lauk betik ni mak cerita, lauk pertama yang mak buat untuk ayah masa mula-mula kahwin. ^^ Nanti nak juga lah masak lauk ni. Sebab lauk betik tu memang terbaik. Percayalah ;)

Ni yang kedua. Comot sikit. Lepas tu guna spray air bersihkan yang comot-comot tu. ^^. Tumbuh besar-besar tau.

 
Thanks for reading!

Lot's of love,
Cik Dhia Afiqah.

 

5 comments:

  1. Kalau akar ye keluar dari pasu cam mana nak pindahkan

    ReplyDelete
  2. Kalau akar ye keluar dari pasu cam mana nak pindahkan

    ReplyDelete
  3. Kalau akar ye terkeluar dari pasu camna nak ubah kan

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete