Pages

Nikmat mana lagi yang aku nak nafikan?


Masih ada yang tersisa,kenangan.

Hari ini sekali lagi melakar kesakitan. Membuatkan jiwa sebak secara tiba-tiba. Hari berganti hari. Bulan berganti bulan. Tahun pun sudah semakin maju kehadapan. Tapi aku masih di takuk yang lama. Mengenang. Entahlah. Bukannya mudah untuk bawa ianya pergi dari sisi hidup aku. Walau ada yang mengusik hati,ianya masih terlalu dalam untuk dilupakan. Arghhh! Semakin tertekan.


**

“Awak sayang saya?,” katanya tiba-tiba. Aku terkedu dek persoalan yang aku rasakan seperti bom yang meletup secara tiba-tiba.

“Hmm,kalau awak sayang saya. Barulah saya baru boleh sayang awak,”balasku ringkas. Dalam masa yang sama cuba menyelamatkan diri daripada soalan itu. Erkkk,mendadak soalan tu. Aku tak bersedia!

“Saya sayang awak”. Tenungnya ke arah ku.

“Terima kasih”. Diam. Tak tahu nak respon macam mana. Nak melonjak atau nak senyum seakan kerang busuk? Itu pun aku tak tahu. Huh!
**

Ya,di sudut kerusi itulah semuanya terjadi. Dan hari ini,sekali lagi kerusi itu aku singgah. Sengaja untuk meyinggah pada kenangan lama. Entah untuk berapa kalinya aku melihat di sisi. Kosong. Engkau tiada di situ. Bayang juga tiada. Apa yang ada,kenangan. Itu sebab,terdetik di hatiku “masih ada yang tersisa”

Mata dipejamkan sesaat,dua saat dan saat saat yang berikut. Mencuba untuk menjadi kuat hadapi semuanya. Aku kalah, hati aku masih sebak.

‘Ya Allah, kalau ini yang terbaik untukku,KAU leraikan segalanya. Kalau ini takdir aku,lembutkan hati aku untuk menerimanya. Kalau inilah yang tertulis dalam kisah hidup aku, izinkan aku untuk redha semuanya. Ya Allah,kepadamu aku meminta kekuatan” bisik hati sendiri. 

Perlahan-lahan kaki aku langkah pergi dari persinggahan itu. Sedikit sebanyak kenangan itu juga jauh dari hidup aku. Aku mohon semuanya jauh. Sejauh mana hati yang satu itu, sejauh itulah kenangan itu. Bangkit! Bangkit dari kepompong.

Kini,persinggahan itu sudah tiada lagi. Yang tersisa hanya kenangan. Iya, hanya sisa. Nikmat mana lagi yang aku nak nafikan? Bila masih ada yang masih sayangkan aku. Terima kasih Allah!

Lot's of love,
Cik Dhia

No comments:

Post a Comment